HelMu ry

Helsingin Muusikot ry. on Suomen Muusikkojen Liitto ry:n toiseksi suurin osasto. Jäseniämme ovat pääkaupunkiseudun orkesterien muusikot, klassisen musiikin opiskelijat, sekä ne freelance-muusikot jotka eivät kuulu Freelancemuusikot ry:hyn. Jäseniä yhdistyksessä on tällä hetkellä n. 890.

Osa Suomen Muusikkojen Liitolle maksettavista jäsenmaksuista ohjautuu Helsingin Muusikot ry:lle jonka toimintaa ja rahavaroja hallinnoi muusikoista koostuva johtokunta. Varoja käytetään yhdistystoiminnan lisäksi niin avustuksiin, palkintoihin, apurahoihin ja lainoihin muusikoille kuin juhliin ja muuhun muusikkojen elämää edistäviin toimintaan.

Johtokunnan kokoonpanon päättää yhdistyksen syyskokous, ilmoitus kokouksesta julkaistaan Muusikko-lehdessä. Johtokunnan kokoonpano on perinteisesti pyritty muodostamaan siten, että seudun eri orkesterit ja freelancerit tulisivat monipuolisesti edustetuiksi.

Tällä hetkellä yhdistyksen puheenjohtajana toimii RSO:n trumpetisti Miikka Saarinen, varapuheenjohtajana Kansallisoopperan kontrabasisti Sami Koivukangas ja sihteerinä HKO:n fagotisti Erkki Suomalainen.